HTML

Kaszás György

kreatívigazgató, tréner és coach

Marketingkommunikációs és kreatív gondolkodás témákban szakmai fórumok gyakori előadója, szakmai könyvek szerzője.

MEGJELENT!

2014.11.12. 17:22 Kaszás György Címkék: könyv kreativitás Reklám adrenalinjáték

promókép.png

2000-ben látott napvilágot A nagy adrenalinjáték – Reklámcsinálás. Amitől gyorsabban ver a szívem című könyvem. Az abban foglaltak kerek összképet adtak a reklámszakma akkori helyzetéről, gyakorlatáról. Eltelt majdnem másfél évtized, és az összkép alapjaiban változott meg. A Internet felfutásával megjelentek például az online kommunikációs csatornák. Ezzel párhuzamosan viszont eltűnt az iparág összbüdzséjének egy tekintélyes része. A financiális háttér meggyengült. A reklámozók, reklámkészítők helyzete a gazdasági világválság nyomán megváltozott, vége a pénzügyi aranykornak.

Manapság a nemzetközi marketingkommunikációs ipar identitásváltásának vagyunk tanúi. A reklámcsinálók már egyre kevésbé reklámcsinálók, ehelyett fogyasztói kapcsolatteremtéssel és –fenntartással, szociológiával, pszichológiával, adatelemzéssel, fogyasztóiélmény-teremtéssel foglalkoznak.

Ezek a válsághatások természetesen a magyar marketingkommunikációs szakmára fokozott hatással vannak, tekintve a magyarországi speciális gazdasági helyzetet. Az iparágból eltűnt a pénz. A reklámszakma a politika ATM automatája lett. A pénzhiány a szakemberek, a szaktudás távozásához vezetett. A reklámügynökségi oldal majdhogynem ellehetetlenült. És a politika további elvonásokon töri a fejét. Ami érthetetlen, hiszen a reklám esetében a gazdaság katalizátoráról beszélünk. Működésképtelenné tétele végzetes következményekkel járhat a politikára nézve is, lévén a gazdasági élet gyengítésével, eredményességének ellehetetlenítésével választásokat nyerni az álmoskönyvek szerint nem szokás.

Ebben a helyzetben a magyar reklámügynökségeken megszűnnek a szakmai műhelyek, a megbízóknál összemennek a reklámbüdzsék, a motiváltságot felváltja a székfrász, az állásféltés általános érzése. A magyar és a fejlettebb országok marketingkommunikációs kreatívszínvonala között egyre mélyül a Grand Canyon. Reklámjaink ötletereje csökken, insightja megszűnőben.

A magyar reklámozók és ügynökségek az online területet veszélyzónának tartják. Arról az internetről van szó, amely egyébként világszerte a reklámköltségek egyre jelentékenyebb hányadát szívja el. Arról az internetről van szó, amely nélkül az Y generáció tagjait elérni képtelenség. (Statisztikák szerint 2020-ra az aktív munkavállalók 50%-a közülük kerül ki, 2025-re ez a szám 75%-ra nő.)

Privát beszélgetéseim alapján kijelenthetem, hogy a magyar reklámszakma kilátásait az ott dolgozók a lehető legpesszimistább színekben látják. A magyar reklámszakma a közgazdasági törvényszerűségekből következtetve mégsem szűnhet meg.

A kis adrenalinjáték komplex látlelet a mai helyzetről, és reményt keltő javaslatok sora. Egyben a reklámkreativitás gyakorlati aspektusait is tárgyalja konkrét példák bemutatásával. Nemcsak a marketingkommunikációs szakemberek (marketingesek, üzleti és marketing szakos hallgatók és tanárok, médiában dolgozók) számára fontos olvasmány, de érdekes reklámpéldái miatt a nagyközönség tagjai is olvasóinak számítanak.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://message.blog.hu/api/trackback/id/tr206891147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.