HTML

Kaszás György

kreatívigazgató, tréner és coach

Marketingkommunikációs és kreatív gondolkodás témákban szakmai fórumok gyakori előadója, szakmai könyvek szerzője.

A SZEMKONTAKTUS

2014.09.22. 17:18 Kaszás György Címkék: prezentáció tréning testbeszéd szemkontaktus prezentáló

Ford elnökről szólt annak idején az Amerika-szerte közismert megállapítás, hogy oly egyszerű, hogy egy időben vagy rágógumizik, vagy megy. Noha a mondat betűhű eredetije Lyndon B. Johnson kopirájtja, és kissé fapadosabb megfogalmazás (“Jerry Ford is so dumb he can't fart and chew gum at the same time.” – Jerry Ford olyan ostoba, hogy képtelen egyszerre szellenteni és rágógumizni.), a lényege az, hogy a figyelem megosztásának nehézségéről szól. (Vagyis, amire Johnson a maga közvetlen stílusában célzott, hogy nem Gerard Ford lesz a multitaszkolás szobrának modellje.)

A legtöbb gyakorlatlan előadó automatikus kérdése az, hogy hogyan lehetséges a prezentációra való koncentrálás mellett tudatos szemkontaktust tartani a hallgatókkal. A beszéd és a szemkontaktus nem két elszigetelt dolog. Részei egymásnak, szorosan összetartoznak.  Vegyük csak példának a hétköznapi helyzetet, amikor a taxi utasa a hátsó ülésről beszélget a sofőrrel! Önkéntelenül a visszapillantó tükrön keresztül találkozik a pillantásuk. És a szemkontaktus csak akkor szakad meg, ha nem beszélnek egymáshoz.SZEM1.jpg

Ha ez így van, akkor mi az oka a sok-sok szemkontaktushiányos előadásnak? A szemkontaktus automatikusan elmarad, ha az előadó bizonytalan a készségei dolgában. Vagy, ha nem bízik az anyagában. Vagy, ha nem tudja – mert nem próbálta el – a mondandóját. Elmarad akkor is, ha nem használ klikkert (távirányítót), hanem minden egyes diaváltást a page down lenyomásával intéz. Ilyenkor annyiszor kapcsolódik át a figyelme a hallgatóságáról a gépére és vissza, ahány dia, vagy ahány animáció van az anyagában.

A következmények? Képzeljük el azt, hogy Montgomery Flagg híres I want you for U.S. Army plakátján Uncle Sam nem a szemünkbe néz! Sőt! Ne is képzeljük el, nézzük meg inkább!

SZEM2.jpg

Azt látjuk, hogy az eredeti plakáton a kalapos öregemberre nézünk, míg a többi esetben abba az irányba, amerre az ő szeme néz. Hiába mutat ránk az ujjával. Ha a szemek iránya és a gesztus nincs szinkronban egymással, akkor ugyanez a zavar jön létre a befogadói oldalon is. Tehát, ha beszéd közben nem a hallgatóinkra nézünk, akkor csinálhatunk bármit, nem jön létre közöttünk a kapcsolat. Ez az egyik következmény. 

A másik pedig a hitelesség hiánya. Aki nem néz a másik szemébe, az vagy hazudik, és azt akarja palástolni, vagy alszik, és álmában beszél. Még a vak is megérzi, ha nem rá nézel, miközben hozzá beszélsz. Ha valaki elkerüli a szemkontaktust, akkor hiteltelennek, vagy félénknek, vagy idegesnek tűnik. A partnere pedig kényelmetlenül érzi magát.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://message.blog.hu/api/trackback/id/tr116721653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.