HTML

Kaszás György

kreatívigazgató, tréner és coach

Marketingkommunikációs és kreatív gondolkodás témákban szakmai fórumok gyakori előadója, szakmai könyvek szerzője.

A PREZENTÁCIÓ-FOGALOM

2014.05.01. 14:36 Kaszás György Címkék: prezentáció tréning fogalom

Mi a prezentáció? Hülye kérdés, gondolhatnánk, de. De a valós helyzet az, hogy amikor ezt megkérdezem a prezentációtréningjeim hallgatóitól, akkor a „valaminek az elmondása valakiknek” szinten túl ritkán jutnak a válaszok. Elhangzik még az üzleti cél és az előadás fogalma is. Külön. Pedig a kettőt összevonva a prezentáció nem előadás, hanem eladás. Kölcsönös adás-vétel, ahol a prezentáló eladja a gondolatait, a hallgató pedig cserébe a figyelmét adja.  A prezentáció egy kölcsönviszony: az előadó ad, a hallgatóság értékel, vesz.

 Zapp.png

Frank Zappa mondta a következőt: „Art is making something out of nothing and selling it.” Vagyis: Az a művészet, hogy a semmiből valamit teremtünk, és eladjuk azt. A prezentáció művészete ugyanez: a semmiből csinálni valamit (a prezentáció anyagát), és eladni (hatásosan, eredményesen elmondani) azt. A prezentáció tehát több szempontból is művészet. A gondolkodás művészete, a kommunikáció művészete, a meggyőzés művészete. És design. A prezentáció a hétköznapok művészete.

A Wikipédia szerint a nyilvános beszéd egy embercsoportnak szóló strukturált, szabályozott formájú közlés.  Célja, hogy befolyásolja, megváltoztassa a gondolkozásukat, informálja és szórakoztassa őket. Ez korrekt meghatározás, de a felszínt karcolgatja csupán.

Célszerűbb onnan közelítenünk, hogy a prezentáció kommunikáció. A kommunikáció szó pedig a latin communis (közös) szóból ered. Ez azt jelenti, hogy a prezentáció célja az, hogy a közlő és a befogadó között gondolati/érzelmi/tudati közösség jöjjön létre. A nehézsége abban rejlik, hogy az előadónak itt és most kell létrehoznia egy olyan tartalmat és formát, amelyet majd egy most még időben és térben tőle távol lévő hallgatóságnak úgy kell a jövőben előadnia, hogy azzal azt a hatást váltsa majd ki, amit ő most elképzel. Bonyolult, ugye? Na, a végrehajtása még nehezebb. Ennek fényében értékelendő a sok-sok előképzés és felkészülés nélkül pódiumra lépő előadó felelőtlen bátorsága.

A gondolati közösséget célzó prezentáció két kulcsszava: a kapcsolat és az igény. Ez azt jelenti, hogy valódi előadó-hallgatóság viszony és tartalmi relevancia nélkül nem beszélhetünk prezentációról. A prezentáció azt jelenti, hogy az agy beszél agyaknak, a szív beszél szíveknek. A rossz prezentáció pedig nem egyéb, mint hogy a száj beszél füleknek.

A sikeres prezentációhoz a prezentáló oldalán három feltételnek kell teljesülnie: készség, előkészület, előadói rutin. (Erre épül a PrezentációƷ© módszer, ugyebár.)

A készség nem egyéb, mint az előadói lehetőségeid, eszközeid és a korlátaid ismerete, folyamatos tudásfejlesztés.

Az előkészület tervezésből, kidolgozásból és próbákból áll.

Az előadói rutin azt célozza, hogy a prezentáción tudatosan légy képes működtetni önmagadat karakterben, a készségeid adta mozgástered teljes ismeretével és kihasználásával. 3.png

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://message.blog.hu/api/trackback/id/tr866102175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása