Mi a prezentáció? Hülye kérdés, gondolhatnánk, de. De a valós helyzet az, hogy amikor ezt megkérdezem a prezentációtréningjeim hallgatóitól, akkor a „valaminek az elmondása valakiknek” szinten túl ritkán jutnak a válaszok. Elhangzik még az üzleti cél és az előadás fogalma is. Külön. Pedig a kettőt összevonva a prezentáció nem előadás, hanem eladás. Kölcsönös adás-vétel, ahol a prezentáló eladja a gondolatait, a hallgató pedig cserébe a figyelmét adja. A prezentáció egy kölcsönviszony: az előadó ad, a hallgatóság értékel, vesz.
Frank Zappa mondta a következőt: „Art is making something out of nothing and selling it.” Vagyis: Az a művészet, hogy a semmiből valamit teremtünk, és eladjuk azt. A prezentáció művészete ugyanez: a semmiből csinálni valamit (a prezentáció anyagát), és eladni (hatásosan, eredményesen elmondani) azt. A prezentáció tehát több szempontból is művészet. A gondolkodás művészete, a kommunikáció művészete, a meggyőzés művészete. És design. A prezentáció a hétköznapok művészete.
A Wikipédia szerint a nyilvános beszéd egy embercsoportnak szóló strukturált, szabályozott formájú közlés. Célja, hogy befolyásolja, megváltoztassa a gondolkozásukat, informálja és szórakoztassa őket. Ez korrekt meghatározás, de a felszínt karcolgatja csupán.
Célszerűbb onnan közelítenünk, hogy a prezentáció kommunikáció. A kommunikáció szó pedig a latin communis (közös) szóból ered. Ez azt jelenti, hogy a prezentáció célja az, hogy a közlő és a befogadó között gondolati/érzelmi/tudati közösség jöjjön létre. A nehézsége abban rejlik, hogy az előadónak itt és most kell létrehoznia egy olyan tartalmat és formát, amelyet majd egy most még időben és térben tőle távol lévő hallgatóságnak úgy kell a jövőben előadnia, hogy azzal azt a hatást váltsa majd ki, amit ő most elképzel. Bonyolult, ugye? Na, a végrehajtása még nehezebb. Ennek fényében értékelendő a sok-sok előképzés és felkészülés nélkül pódiumra lépő előadó felelőtlen bátorsága.
A gondolati közösséget célzó prezentáció két kulcsszava: a kapcsolat és az igény. Ez azt jelenti, hogy valódi előadó-hallgatóság viszony és tartalmi relevancia nélkül nem beszélhetünk prezentációról. A prezentáció azt jelenti, hogy az agy beszél agyaknak, a szív beszél szíveknek. A rossz prezentáció pedig nem egyéb, mint hogy a száj beszél füleknek.
A sikeres prezentációhoz a prezentáló oldalán három feltételnek kell teljesülnie: készség, előkészület, előadói rutin. (Erre épül a PrezentációƷ© módszer, ugyebár.)
A készség nem egyéb, mint az előadói lehetőségeid, eszközeid és a korlátaid ismerete, folyamatos tudásfejlesztés.
Az előkészület tervezésből, kidolgozásból és próbákból áll.
Az előadói rutin azt célozza, hogy a prezentáción tudatosan légy képes működtetni önmagadat karakterben, a készségeid adta mozgástered teljes ismeretével és kihasználásával.