A felkészülési agenda részeként készíts próbatervet! Mint a színházak. Az előkészítő fázis tervében a próbaterv legyen az utolsó tétel.
A próbafázist optimális esetben a fokozatosság jellemzi. Merthogy az igényes és teljes felkészülés esetén többfordulós.
-
Elkezdődik – most már a kész anyag ismeretében – a liftpróbával. Ennek célja a mondandó főbb pontjainak nagyon rövid összefoglalása.
-
A valódi próbafázis háromrészes: tanulás, gyakorlás, főpróba.
-
Kezdődik az anyag átnézésével csöndben, memorizálásával, folytatódik hangos elmondással a monitorról (tanulás),
-
majd az elmondással állva, végül az előadással a gesztusok és mozgások hozzátételével (gyakorlás).
-
A befejező fázis az előadáspróba (főpróba), annak videóra vétele, visszanézése, elemzése, finomítása.
-
Mindezek után én még javasolni szoktam a kékhalál-tesztet is. Ez nem egyéb, mint hogy a próbafázis végén elmondod az előadásodat diák nélkül, mintha elszállt volna az anyagod. Ez egyrészt valóban a technikai katasztrófahelyzetre készít fel (és csökkenti a félelmedet attól), másrészt viszont kiválóan alkalmas az előadásod végleges rögzítésére az agyadban, és a diafüggőséged teljes megszüntetésére.
Mint említettem, ez a teljes, minden részletre kiterjedő, alapos próbafolyamat. Az esetek döntő többségében, a sebesen rohanó munkamenetben kényszerítő okok folytán rövidíteni, egyszerűsíteni kell. Az előadás gyakorlása és a főpróba azonban következmények nélkül semmiképpen nem hagyható el!